Mencari Sinar


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Wednesday, December 17, 2008

Kenapa nak Hipokrit ?


Teringat masa zaman sekolah dulu, selepas PREP malam ,mesti ke surau untuk sambung studi.Ade la jugak ajak member-member sebilik join skali.Best studi kat surau,tenang dan damai.

Satu hari ade ajak sorang member ni,
"Din,jom p surau,bole solat-solat sunat skali",aku mengajak,
"Hmm x pa lah zul,x nak ah,hipokrit nanti,aku x baik sangat,banyak dosa",balas din.

Kenapa mesti ckp aku hipokrit kalau nak buat benda baik.Kawan-kawan sekalian,bukankah rahmat Allah itu luas.Malah pengampunanNya lebih besar dari dosa-dosa kita.

Marilah kita sentiasa mencari dan mengambil peluang untuk buat amal kebaikan,walau sekeji manapun kita kerana iman kita sentiasa berubah-ubah.Kalo rasa nak buat baik,buat ja.Kita tidak tahu,bila lagi peluang kita untuk beramal.Memang kita sentiasa lakukan dosa,tapi tidak bermakna dengan dosa yang banyak,memberikan kita alasan untuk tidak berbuat baik.

Ingat,segala yang berlaku ada hikmahnya.Masuk syurga bukan kerna banyaknya amalan, tapi kerana rahmat Allah.Jadi,sentiasalah mencari keredhaan Allah.

Biarlah kita dianggap berpura-pura,hipokrit,jumud dan ortodoks di kaca mata manusia,tapi kita benar-benar ikhlas dihadapan Pencipta kita.

Satu lagi sikap yang kita kna perbaiki,kalau nampak saja kawan-kawan kita berbuat baik,ade saje sindiran yg kita beri.Berilah peluang pada kawan-kawan kita berbuat baik.

Ingat,sentiasa ambil peluang untuk berbuat baik.

Mudah-mudahan ALlah mempermudahkan setiap amalan kebaikan kita dan memelihara iman kita.Amin..

No comments: