Mencari Sinar


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, December 13, 2008

Tarbiyah dari Allah

Berapa kalikah kita sedar,kita sedang ditarbiyah oleh Allah?
Berapa kalikah kita berfikir,betapa sayangnya Allah pada kita?
Berapa kalikah kita tersedar Tuhan sedang berbicara dengan kita?



Kalau semalam,aku berbicara tentang qurban dan betapa kita kena mengorbankan "ismail" kita ,hari ini aku berfikir, apakah 'ismailku',yang mengganggu hubunganku dgn Yang Maha Esa.

Petang tadi, pergi melawat abg Bad,suami kak ina.Sengaja Allah gerakkan hatiku utk kesana.Rupa-rupanya ada tarbiyah khas untukku disana.Semasa berbual dgn Abang Bad, Kak Ina dan jirannya yg bertandang,aku diingatkan tentang syukur dengan nikmat Allah dan yakin pada Allah,nescaya Dia akan memberikanmu sesuatu yang tidak disangka-sangka.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
”Sesungguhnya Allah mengurniakan kepada sesuatu kaum itu nikmat yang kekal berada bersama mereka selagi digunakan untuk menunaikan hajat mereka yang memerlukan . Apabila mereka ini berpaling daripada berbuat sedemikian maka Allah akan pindahkan nikmat tersebut kepada kaum yang lain pula.”


Huraian
i) Segala nikmat yang dikurniakan oleh Allah S.W.T kepada kita hendaklah digunakan bertepatan dengan tujuan ia diberikan. Itulah tanda kesyukuran yang dituntut oleh Islam.
ii) Setiap muslim janganlah bersifat kedekut untuk melakukan amal kebajikan dan bersedia memperbaiki segala amal perbuatannya kerana Allah akan memberi ganjaran walau sekecil mana pun amalan tersebut.
iii) Kita hendaklah mengambil pengajaran di atas kesusahan yang menimpa orang lain agar terbit rasa bersyukur di dalam diri dan supaya kita tidak mempersia-siakan nikmat yang diperolehi kerana nikmat yang tidak disalahgunakan dan tidak disyukuri akan ditarik balik oleh Allah S.W.T.

Kak Ina berkongsi pengalaman tentang betapa sayangnya Allah dan besarnya nikmatNya.Semua kos perubatan abng Bad ditanggung,walaupun pada awalnya hanya kos tertentu yang boleh diclaim,tapi disebabkan tawakal dan doa mereka,nikmat datang begitu saja. Abang Bad yang baru dibedah beberapa kali,kerana kanser dipesan banyak kali oleh jiran agar kuat semangat melawan sakitnya.Kami juga dipesan agar kuat semangat dan tabah dalam semua perkara.Banyak mutiara-mutiara nasihat sepanjang perbualan tadi.Sebelum pulang,kami sempat berdoa bersama sheikh di siaran Astro Oasis yang kebetulan sedang membaca doa utk mengakhiri tazkirah beliau yang mengingatkan tentang cinta kepada dunia jangan lebih dari cinta pd Allah.

Semasa pulang,kami melalui kawasan kubur,tersentuh jiwaku.Aku berpesan kepada Kak Ina bahawa Allah mahu mendengar rintihannya dan mahu meninggikan darjat mereka disisiNya.Abang Bad berterima kasih kerana menziarahinya dan meminta agar semua sahabat-sahabat mendoakannya agar cepat sembuh dan tabah denagn ujian ini.Marilah kita berdoa untuk beliau.

Sampai dirumah,Din,housemate berwajah korean memberitahu atuknya baru meninggal.Kami menziarahi atuknya bersama tanzim Usrah yang lain.

Menurut imam yang ada disana,Atuk Din berwasiat agar jenazahnya diuruskan mengikut sunnah.Imam tadi memberi sedikit tazkirah tentang pengurusan mayat yang diajar Rasullah iaitu,dimandikan,dikafankan,disolatkan dan di kebumikan.Selain dari itu tak diajar oleh Rasul.Jadi kami tidak membaca yaasin,tapi hanya berdoa dihadapan jenazah agar Allahyarham diampunkan dosa dan Allah mencucuri rahmatNya kepada simati.

Begitulah tarbiyah Allah yang disedari hari ni,sedangkan Allah memang sentiasa mentarbiyah hambaNya.Contohnya dalam solat,Allah sedang tarbiyah hambanya agar berdisiplin iaitu dgn mengerjakan solat diawal waktu dan pada masa yang ditetapkan.Allah mengajar tentang jujur,iaitu solat dalam rakaat tertentu tidak kira sendirian atau dihadapan orang lain.

Marilah kita berdoa agar kita sentiasa merasai tarbiyah Allah dan sentiasa berada dalam keredhaanNya.Kita doakan agar abng Bad tabah dengan ujian dan cepat sembuh.Kita doakan atuk Din ditempatkan dikalangan orang-orang bertaqwa.Semuanya hanya dengan RAHMAT Allah.Al-fatihah....


Daripada Abdullah ibn Abbas r.ahuma, bahawa rasulullah pernah berdoa, “ ya Allah aku berserah kepada engkau, aku beriman kepada engkau, aku bertawakal kepada engkau, aku kembali kepada engkau dan aku berjuang kerana engkau. Ya Allah ,aku berlindung dengan kemuliaan dan kekuatan engkau, tiada Tuhan yang aku sembah melainkan engkau, janganlah aku disesatkan . Engkau yang hidup dan tidak akan mati sedangkan jin dan manusia semuanya akan mati ( Muttafiqun alaih)

No comments: